Przełam się i zadzwoń

Tylko w 2020 roku aż 9% Polaków zerwało relację z kimś bliskim. To aż 3 mln ludzi, którzy utracili kontakt z kimś z rodziny lub z przyjacielem. Tak jakby wszyscy mieszkańcy Warszawy, Gdańska i Poznań zerwali więzi z bliskimi im osobami.

Nasza akcja społeczna „Przełam się i zadzwoń”, którą zorganizowaliśmy w okresie świąt Bożego Narodzenia, zwróciła uwagę na istotny problem utraty kontaktu z najbliższymi. Wskazaliśmy najczęstsze przyczyny, z powodu których więzi pomiędzy rodziną czy przyjaciółmi były zrywane.

Jednocześnie zwróciliśmy uwagę na proste rozwiązanie problemu – często wystarczy jeden telefon na święta, by przełamać lody.

akcja społeczna

Nasza akcja zwróciła uwagę na psychologiczny problem zerwanych więzi. Wiele osób poróżniło się ze sobą w przeszłości i chciałoby do siebie zadzwonić, ale nie ma wystarczająco odwagi lub odczuwa lęk przed tym, jak zostałoby to przyjęte.

Wraz z dr. hab. Jackiem Wasilewskim – kulturoznawcą i medioznawcą – oraz pracownią Kantar opracowaliśmy badania, które wyraźnie pokazały, jak głęboki jest problem zerwanych więzi w Polsce.

Wyniki były poruszające:

  • Tylko w 2020 roku co 10 Polak zerwał więzi z kimś bliskim z rodziny, bądź z przyjacielem.
  • Problem nasilił się szczególnie w związku z pandemią koronawirusa, ale w niektórych przypadkach miał również podłoże polityczne.
  • Najczęściej dotyczy to najmłodszych.
    Więcej na RDC: https://www.rdc.pl/podcast/popoludnie-rdc_FCt8vL79UA9lmdeTkti3?episode=k6eugdaoxj56bJhcaByK

    Najczęściej dotyczy to najmłodszych. W grupie wiekowej 15-17 lat co piąta, a w wieku 18-24 lat co siódma osoba straciła kontakt z bliską osobą.

    Najczęściej dotyczy to najmłodszych. W grupie wiekowej 15-17 lat co piąta, a w wieku 18-24 lat co siódma osoba straciła kontakt z bliską osobą.
    Więcej na RDC: https://www.rdc.pl/podcast/popoludnie-rdc_FCt8vL79UA9lmdeTkti3?episode=k6eugdaoxj56bJhcaByK
    Najczęściej dotyczy to najmłodszych.
    Więcej na RDC: https://www.rdc.pl/podcast/popoludnie-rdc_FCt8vL79UA9lmdeTkti3?episode=k6eugdaoxj56bJhcaByK
  • 42% – tyle osób, którym urwał się kontakt, wskazało, że “drogi z biegiem czasu się rozeszły”.
  • 55% mężczyzn nie chciałoby zadzwonić na święta do osoby, z którą utracili kontakt. Próbę odbudowania kontaktu podjęłoby 37%.
  • W przypadku kobiet podział był bardziej równy – 44% zadzwoniłoby, a 45% nie zadzwoniłoby.
  • 95% kobiet odebrałoby telefon od osoby, z którą został zerwany kontakt, gdyby ta zadzwoniła na Święta. Mężczyźni są bardziej niepewni – ale gdyby wiedzieli, że ktoś na taki telefon czeka, chętniej podjęliby próbę i jednak porozmawiali.
    Najczęściej dotyczy to najmłodszych. W grupie wiekowej 15-17 lat co piąta, a w wieku 18-24 lat co siódma osoba straciła kontakt z bliską osobą.
    Więcej na RDC: https://www.rdc.pl/podcast/popoludnie-rdc_FCt8vL79UA9lmdeTkti3?episode=k6eugdaoxj56bJhcaByK
    Najczęściej dotyczy to najmłodszych. W grupie wiekowej 15-17 lat co piąta, a w wieku 18-24 lat co siódma osoba straciła kontakt z bliską osobą.
    Więcej na RDC: https://www.rdc.pl/podcast/popoludnie-rdc_FCt8vL79UA9lmdeTkti3?episode=k6eugdaoxj56bJhcaB

Uznaliśmy, że święta są dobrą okazją do tego, by się przełamać, sięgnąć po słuchawkę, złożyć życzenia bez rozdrapywania zaszłości.

Krótko mówiąc – odnowić kontakt i przerzucić mosty tam, gdzie zostały kiedyś zerwane.

To sposób na to, żeby dzięki temu małemu krokowi nasze życie i życie innych stało się lepsze. Kiedy zmniejszamy poziom napięcia, kiedy z kimś chwilę pogadamy albo kiedy otrzymamy telefon od osoby, która wydawała się odcięta od naszego życia – zwłaszcza od przyjaciół czy członków rodziny – to nawet święta w izolacji będą wydawały się ciut lepsze.

Główny cel akcji „Przełam się i zadzwoń” brzmiał: uświadomić, że wiele osób czeka na telefon i przełamanie bariery. Kiedy nie można przełamać się opłatkiem, można po prostu się przełamać i zadzwonić, wznosząc się przez chwilę ponad starymi okopami. Warto przełamać ten dystans – choćby przez zwykłe życzenia.

Dlaczego to ważne?

Wiele osób w Polsce żyje w pojedynkę z różnych przyczyn życiowych – ktoś je porzucił, są po rozwodzie, owdowiały czy w innych okolicznościach straciły partnera. W ich przypadkach szczególnie odczuwalna jest świąteczna samotność.

Po drugie – wiele osób niegdyś powiedziało bliskim w emocjach kilka słów za wiele, nie miało sił poradzić sobie ze zranionymi uczuciami – ale czułoby się lepiej, gdyby usłyszały, że wciąż dla tej drugiej osoby coś znaczą. W stosunku do bliskich nasze oczekiwania są największe – więc kiedy nas zawodzą, boli najbardziej. Czasem nie mamy siły po latach wznieść się pond ten ból.

Po trzecie – wiele osób w wyniku ostatnich politycznych się poróżniło. Dlaczego czasami stanie na straży wartości i przekonań wygrywa z przyjaźnią a nawet z miłością do dziecka? Święta są momentem, który może na moment odsunąć mur i zrobić ścieżkę pomiędzy blokami tego, co nas różni i będzie różnić.

Czego ludzie najczęściej żałują w kontekście relacji z innymi?

  • Żywili urazy do ludzi, zwłaszcza bliskich.
  • Nie umieli przebaczyć.
  • Skrzywdzili bliską osobę i nie przeprosili za to nigdy.
  • Byli niedostatecznie wdzięczni.

strategia

Aby wnioski z przeprowadzonego badania dotarły do jak najszerszej grupy odbiorców, dobraliśmy odpowiednie kanały komunikacji. Akcją zainteresowaliśmy agencję influencerską LifeTube. Dzięki naszej współpracy główny przekaz „Przełam się i zadzwoń” zaistniał wśród młodszych internautów.

Dzięki temu, że opracowaliśmy klarowny raport z badania, temat akcji podchwyciły także portale internetowe i media tradycyjne. Byliśmy obecni w telewizjach śniadaniowych (np. Dzień Dobry TVN, w którym wystąpił dr. hab. Jacek Wasilewski) czy audycjach radiowych (np. w Radiu RDC).

Patronat medialny nad akcją objęły Onet oraz Radio TOK FM.

kreacja | digital

Dopełnieniem akcji „Przełam się i zadzwoń” była identyfikacja wizualna oraz grafiki nawiązujące do kartek świątecznych. W naszym przypadku kartki – zamiast standardowych, pozytywnych formuł – przedstawiały wybrane wyniki badań, zwracały uwagę na narastający problem i motywowały do sięgnięcia po telefon.

Grafiki wykorzystaliśmy w komunikacji w social mediach.