Przełam się i zadzwoń
Tylko w 2020 roku aż 9% Polaków zerwało relację z kimś bliskim. To aż 3 mln ludzi, którzy utracili kontakt z kimś z rodziny lub z przyjacielem. Tak jakby wszyscy mieszkańcy Warszawy, Gdańska i Poznań zerwali więzi z bliskimi im osobami.
Nasza akcja społeczna „Przełam się i zadzwoń”, którą zorganizowaliśmy w okresie świąt Bożego Narodzenia, zwróciła uwagę na istotny problem utraty kontaktu z najbliższymi. Wskazaliśmy najczęstsze przyczyny, z powodu których więzi pomiędzy rodziną czy przyjaciółmi były zrywane.
Jednocześnie zwróciliśmy uwagę na proste rozwiązanie problemu – często wystarczy jeden telefon na święta, by przełamać lody.
Tylko w ostatnim roku prawie 3 mln Polaków utraciło kontakt z bliską osobą. To tak jakby wszyscy mieszkańcy Warszawy, Gdańska i Poznania zerwali więzi z kimś bliskim
Czytaj więcej na: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/co-dziesiaty-polak-w-ostatnim-roku-zerwal-kontakt-z-bliska-osoba
Tylko w ostatnim roku prawie 3 mln Polaków utraciło kontakt z bliską osobą. To tak jakby wszyscy mieszkańcy Warszawy, Gdańska i Poznania zerwali więzi z kimś bliskim
Czytaj więcej na: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/co-dziesiaty-polak-w-ostatnim-roku-zerwal-kontakt-z-bliska-osoba
Tylko w ostatnim roku prawie 3 mln Polaków utraciło kontakt z bliską osobą. To tak jakby wszyscy mieszkańcy Warszawy, Gdańska i Poznania zerwali więzi z kimś bliskim
Czytaj więcej na: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/co-dziesiaty-polak-w-ostatnim-roku-zerwal-kontakt-z-bliska-osoba
Tylko w ostatnim roku prawie 3 mln Polaków utraciło kontakt z bliską osobą. To tak jakby wszyscy mieszkańcy Warszawy, Gdańska i Poznania zerwali więzi z kimś bliskim
Czytaj więcej na: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/co-dziesiaty-polak-w-ostatnim-roku-zerwal-kontakt-z-bliska-osoba
Tylko w ostatnim roku prawie 3 mln Polaków utraciło kontakt z bliską osobą. To tak jakby wszyscy mieszkańcy Warszawy, Gdańska i Poznania zerwali więzi z kimś bliskim
Czytaj więcej na: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/co-dziesiaty-polak-w-ostatnim-roku-zerwal-kontakt-z-bliska-osobNasza akcja ma zwrócić uwagę na problem psychologiczny zerwanych więzi. Wiele osób poróżniło się ze sobą w przeszłości i chciałoby do siebie zadzwonić na święta, ale nie ma odwagi zadzwonić lub odczuwa lek przed tym, jakby to zostało przyjęte.
Chcemy zatem zachęcić do tego, żeby te święta – mimo prawdopodobnego oddzielenia fizycznego – stały się okazją do tego, żeby przerzucić mosty tam, gdzie zostały kiedyś zerwane.
Po co chcemy to zrobić?
Nasz główny cel: uświadomić, że wiele osób czeka na taki telefon i przełamać tę barierę. Kiedy nie można przełamać się opłatkiem, można po prostu się przełamać i zadzwonić wznosząc się przez chwilę ponad starymi okopami. Chcemy przełamać ten dystans – choćby przez zwykłe życzenia.
To sposób na to, żeby dzięki temu małemu krokowi nasze życie i życie innych stało się lepsze. Kiedy zmniejszamy poziom napięcia, kiedy z kimś chwilę pogadamy, albo kiedy otrzymamy telefon od osoby, która wydawała się odcięta od naszego życia – zwłaszcza od przyjaciół czy członków rodziny – to nawet święta w izolacji będą wydawały się ciut lepsze.
Dlaczego to ważne?
Wiele osób w Polsce żyje w pojedynkę z różnych przyczyn życiowych – ktoś je porzucił, są po rozwodzie, owdowiały czy w innych okolicznościach straciły partnera. W ich przypadkach szczególnie odczuwalna jest świąteczna samotność.
Po drugie wiele osób niegdyś powiedziało bliskim w emocjach kilka słów za wiele, nie miało sił poradzić sobie ze zranionymi uczuciami – ale czułoby się lepiej, gdyby usłyszały, że wciąż dla tej drugiej osoby – przyjaciela, członka rodziny – coś znaczą. W stosunku do bliskich nasze oczekiwania są największe – więc kiedy nas zawodzą, boli najbardziej. Czasem nie mamy siły po latach wznieść się pond ten ból.
Po trzecie – wiele osób w wyniku ostatnich politycznych się poróżniło. Dlaczego czasami stanie na straży wartości i przekonań wygrywa z przyjaźnią a nawet z miłością do dziecka? Święta są momentem, który może na moment odsunąć mur i zrobić ścieżkę pomiędzy blokami tego, co nas różni i będzie różnić.
Wśród rzeczy, których ludzie najczęściej żałują, znajdują się takie: żywili urazy do ludzi, zwłaszcza bliskich; nie umieli przebaczyć; skrzywdzili bliską osobę i nie przeprosili za to nigdy. Albo byli niedostatecznie wdzięczni.
W jaki sposób chcemy to zrobić?
Chcemy po pierwsze pokazać, że to problem powszechny. Zaprezentować badania na reprezentatywnej grupie Polaków, które pokażą:
• Ile jest osób wśród nas, które chciałyby do kogoś kiedyś bliskiego zadzwonić, ale tego nie robi z różnych względów?
• Ile jest osób, które czekają na taki telefon od kogoś kto był lub wciąż jest im drogi, z kim nie mają kontaktu?
• Ile osób ma niegdyś bliską osobę, z którą został zerwany kontakt i do której w związku z tym nie zadzwoni ani nie odbierze od niej telefonu?
• Ile jest osób, które – gdyby się dowiedziały, że druga osoba czeka na jej telefon – zadzwoniłoby na święta?
Po drugie: chcemy zamodelować zachowanie w mediach; w porankach lub programach wieczornych radiostacji oraz w portalach internetowych pokazać, że te barierę można przełamać. Opowiedzieć historie osób, które zrobiły to – zadzwoniły do tych, między którymi wyrósł mur i przedział, i co się potem wydarzyło. Czy zwykłe życzenia przyniosły ulgę?
Mamy do akcji zebrane wypowiedzi psychologów dotyczące relacji oraz nagraną piosenkę, która wyraża ideę akcji.
akcja społeczna
Nasza akcja zwróciła uwagę na psychologiczny problem zerwanych więzi. Wiele osób poróżniło się ze sobą w przeszłości i chciałoby do siebie zadzwonić, ale nie ma wystarczająco odwagi lub odczuwa lęk przed tym, jak zostałoby to przyjęte.
Wraz z dr. hab. Jackiem Wasilewskim – kulturoznawcą i medioznawcą – oraz pracownią Kantar opracowaliśmy badania, które wyraźnie pokazały, jak głęboki jest problem zerwanych więzi w Polsce.
Wyniki były poruszające:
- Tylko w 2020 roku co 10 Polak zerwał więzi z kimś bliskim z rodziny, bądź z przyjacielem.
- Problem nasilił się szczególnie w związku z pandemią koronawirusa, ale w niektórych przypadkach miał również podłoże polityczne.
-
Najczęściej dotyczy to najmłodszych.
Więcej na RDC: https://www.rdc.pl/podcast/popoludnie-rdc_FCt8vL79UA9lmdeTkti3?episode=k6eugdaoxj56bJhcaByKNajczęściej dotyczy to najmłodszych. W grupie wiekowej 15-17 lat co piąta, a w wieku 18-24 lat co siódma osoba straciła kontakt z bliską osobą.
Najczęściej dotyczy to najmłodszych. W grupie wiekowej 15-17 lat co piąta, a w wieku 18-24 lat co siódma osoba straciła kontakt z bliską osobą.
Więcej na RDC: https://www.rdc.pl/podcast/popoludnie-rdc_FCt8vL79UA9lmdeTkti3?episode=k6eugdaoxj56bJhcaByKNajczęściej dotyczy to najmłodszych.
Więcej na RDC: https://www.rdc.pl/podcast/popoludnie-rdc_FCt8vL79UA9lmdeTkti3?episode=k6eugdaoxj56bJhcaByK - 42% – tyle osób, którym urwał się kontakt, wskazało, że “drogi z biegiem czasu się rozeszły”.
- 55% mężczyzn nie chciałoby zadzwonić na święta do osoby, z którą utracili kontakt. Próbę odbudowania kontaktu podjęłoby 37%.
- W przypadku kobiet podział był bardziej równy – 44% zadzwoniłoby, a 45% nie zadzwoniłoby.
- 95% kobiet odebrałoby telefon od osoby, z którą został zerwany kontakt, gdyby ta zadzwoniła na Święta. Mężczyźni są bardziej niepewni – ale gdyby wiedzieli, że ktoś na taki telefon czeka, chętniej podjęliby próbę i jednak porozmawiali.
Najczęściej dotyczy to najmłodszych. W grupie wiekowej 15-17 lat co piąta, a w wieku 18-24 lat co siódma osoba straciła kontakt z bliską osobą.
Więcej na RDC: https://www.rdc.pl/podcast/popoludnie-rdc_FCt8vL79UA9lmdeTkti3?episode=k6eugdaoxj56bJhcaByKNajczęściej dotyczy to najmłodszych. W grupie wiekowej 15-17 lat co piąta, a w wieku 18-24 lat co siódma osoba straciła kontakt z bliską osobą.
Więcej na RDC: https://www.rdc.pl/podcast/popoludnie-rdc_FCt8vL79UA9lmdeTkti3?episode=k6eugdaoxj56bJhcaB
Uznaliśmy, że święta są dobrą okazją do tego, by się przełamać, sięgnąć po słuchawkę, złożyć życzenia bez rozdrapywania zaszłości.
Krótko mówiąc – odnowić kontakt i przerzucić mosty tam, gdzie zostały kiedyś zerwane.
To sposób na to, żeby dzięki temu małemu krokowi nasze życie i życie innych stało się lepsze. Kiedy zmniejszamy poziom napięcia, kiedy z kimś chwilę pogadamy albo kiedy otrzymamy telefon od osoby, która wydawała się odcięta od naszego życia – zwłaszcza od przyjaciół czy członków rodziny – to nawet święta w izolacji będą wydawały się ciut lepsze.
Główny cel akcji „Przełam się i zadzwoń” brzmiał: uświadomić, że wiele osób czeka na telefon i przełamanie bariery. Kiedy nie można przełamać się opłatkiem, można po prostu się przełamać i zadzwonić, wznosząc się przez chwilę ponad starymi okopami. Warto przełamać ten dystans – choćby przez zwykłe życzenia.
Dlaczego to ważne?
Wiele osób w Polsce żyje w pojedynkę z różnych przyczyn życiowych – ktoś je porzucił, są po rozwodzie, owdowiały czy w innych okolicznościach straciły partnera. W ich przypadkach szczególnie odczuwalna jest świąteczna samotność.
Po drugie – wiele osób niegdyś powiedziało bliskim w emocjach kilka słów za wiele, nie miało sił poradzić sobie ze zranionymi uczuciami – ale czułoby się lepiej, gdyby usłyszały, że wciąż dla tej drugiej osoby coś znaczą. W stosunku do bliskich nasze oczekiwania są największe – więc kiedy nas zawodzą, boli najbardziej. Czasem nie mamy siły po latach wznieść się pond ten ból.
Po trzecie – wiele osób w wyniku ostatnich politycznych się poróżniło. Dlaczego czasami stanie na straży wartości i przekonań wygrywa z przyjaźnią a nawet z miłością do dziecka? Święta są momentem, który może na moment odsunąć mur i zrobić ścieżkę pomiędzy blokami tego, co nas różni i będzie różnić.
Czego ludzie najczęściej żałują w kontekście relacji z innymi?
- Żywili urazy do ludzi, zwłaszcza bliskich.
- Nie umieli przebaczyć.
- Skrzywdzili bliską osobę i nie przeprosili za to nigdy.
- Byli niedostatecznie wdzięczni.
strategia
Aby wnioski z przeprowadzonego badania dotarły do jak najszerszej grupy odbiorców, dobraliśmy odpowiednie kanały komunikacji. Akcją zainteresowaliśmy agencję influencerską LifeTube. Dzięki naszej współpracy główny przekaz „Przełam się i zadzwoń” zaistniał wśród młodszych internautów.
Dzięki temu, że opracowaliśmy klarowny raport z badania, temat akcji podchwyciły także portale internetowe i media tradycyjne. Byliśmy obecni w telewizjach śniadaniowych (np. Dzień Dobry TVN, w którym wystąpił dr. hab. Jacek Wasilewski) czy audycjach radiowych (np. w Radiu RDC).
Patronat medialny nad akcją objęły Onet oraz Radio TOK FM.
kreacja | digital
Dopełnieniem akcji „Przełam się i zadzwoń” była identyfikacja wizualna oraz grafiki nawiązujące do kartek świątecznych. W naszym przypadku kartki – zamiast standardowych, pozytywnych formuł – przedstawiały wybrane wyniki badań, zwracały uwagę na narastający problem i motywowały do sięgnięcia po telefon.
Grafiki wykorzystaliśmy w komunikacji w social mediach.



